"De toekomst van de apotheek is iets wat me erg bezighoudt. In deze turbulente tijden verandert er veel. Ik ben ervan overtuigd dat wij als apothekers daarin een belangrijke rol hebben. Wij zijn de enige zorgverlener die de hele geschiedenis, het hele plaatje van de patient kent, voor zowel voorgeschreven medicatie als alle vrije geneesmiddelen, voedingssupplementen, cosmetica, ... . Dat is niet het enige: apothekers spelen een sleutelrol in de zorg omdat ze zo laagdrempelig zijn. Er moet geen afspraak gemaakt worden, mensen kunnen kosteloos voor (medisch) advies langskomen, we kennen hun persoonlijke situatie en familieaangelegenheden. We kunnen zorg en advies op maat geven voor eenieder die het nodig heeft. Onze rol daarin is uniek. Als apotheker ben je de vertrouwenspersoon van de mensen. En dat vertrouwen in ons, dat maakt het verschil."
"Ik wou altijd al een job waarin het contact met mensen centraal staat. En ik had veel interesse voor fytotherapie - geneesmiddelen op basis van planten en kruiden - en galenica, de wetenschap die zich bezighoudt met de werkwijze bij het maken van geneesmiddelen. Hoe moet een middel met die scheikundige samenstelling toegediend worden? Hoe moet het bewaard worden? Kunnen we het zo maken dat het gemakkelijker te hanteren is? Kunnen er geen interacties optreden tussen het medicijn en de gebruikte hulpstoffen? Die kennis komt me van pas in de adviezen en de hulp aan de mensen die in de apotheek komen. In onze apotheek is service naar onze mensen toe echt belangrijk. We geven zorgadviezen en uitleg, leveren medicatie aan huis, beheren medicatieschema's, we leveren bereidingen af, we doen actief ons best om interacties op te sporen en te voorkomen, ... . We verwijzen mensen ook door naar de juiste gezondheidsprofessional als dat nodig is. Onze gepersonaliseerde begeleiding is belangrijk voor de therapietrouw; die extra ondersteuning maakt echt verschil. Daar doe je het voor."
"Mijn mama had een apotheek, ik ben er dus mee opgegroeid. De combinatie van het wetenschappelijke element, zorg en gezondheid en de commerciele aspecten boeien me. Ik vind het elke dag een uitdaging om mensen te kunnen helpen en zoveel mogelijk problemen op te lossen. Ik heb een brein dat gericht is op problem solving thinking en daar probeer ik zoveel mogelijk gebruik van te maken in de apotheek. Ik leer nog alle dagen bij, de wetenschappelijke kant is zo boeiend. Ik vind het heel fijn dat er een zorgkant is aan mijn beroep, omdat zorgen in mijn aard ligt. Ik wil graag steeds de beste oplossing vinden voor elk individueel probleem om elke klant of patiënt echt te kunnen helpen."
"Ik was altijd al geïnteresseerd in wetenschappen. Na mijn opleiding tot laborant ben ik ook nog farmacie gaan studeren, omdat ik graag contact wou hebben met patiënten. De combinatie van dat sociale aspect met het wetenschappelijke facet van mijn job vind ik erg fijn. Apotheek Biopharm Kortenberg is een grote apotheek, met een erg ruim aanbod in parafarmacie. Dat vinden we belangrijk: ook dat hoort bij het welzijn van onze patiënten, alles rond hun dagelijkse verzorging. Het vult het zorgaspect ook aan, wat ons advies compleet maakt. Door bijscholingen kunnen we onze kennis hierover continu bijschaven. Je merkt dat de zorg in dit beroep steeds verder uitbreidt: ook het maken en opvolgen van medicatieschema's of het leveren van medicatie aan huis komt erbij. En wij krijgen er straks nog meer taken bij, zoals het begeleiden van diabetespatiënten. Een luisterend oor is een belangrijk deel van onze job, maar ook advies geven en doorsturen naar een arts wanneer nodig. Dat is intensief, maar geeft ongelooflijk veel voldoening."
"Ik heb er al heel wat jaren opzitten en ben nog altijd blij met mijn beroepskeuze: het werk is heel afwisselend. Magistrale bereidingen maken, klanten bedienen, uitpakken, sorteren, ... . Door meer digitalisering, administratie en nieuwe wetgeving wordt alles wel steeds complexer. Gelukkig hebben we een goed team, met allemaal sterke collega's. Mensen doen graag een babbeltje en luchten geregeld hun hart eens bij ons. Logisch: we zijn laagdrempelig. Met vragen kunnen ze sneller bij ons terecht, voor kleine problemen ga je niet zo snel naar de dokter. Wij proberen zo goed mogelijk advies te geven, ook bij de producten die we afleveren. We zoeken om hen een zo goed mogelijke oplossing aan te bieden en verwijzen hen alsnog door naar de dokter als dat nodig is. Ook al wordt ons vak steeds meer gedigitaliseerd, het is toch die menselijke kant die echt het verschil maakt."